2017. március 28.

Túrós-sajtos derelye újhagymamártással







Ritkán állok neki főzni való tésztát gyúrni, mert nem tartozik a gyorsan elkészíthető ételek közé, pedig a házi tészta nagy kedvencünk. Főleg a sós túrós és a szilvalekváros derelye örvend imádatnak nálunk, és ezeket mindig ebben a párosításban szoktam főzni, mert így együtt az igazi. :) Sőt annyira nagy becsben van, hogy ha nagy ritkán mégis csinálok, akkor biztos, hogy vasárnapi ebéd lesz belőle, mert Mami régen mindig akkor készítette, ha vasárnap összejött a család.
Most megint kedvet kaptam a derelyéhez, de a tésztát ezúttal nem a jól megszokott lisztből gyúrtam, sőt most a derelye formája is eltér az eddigiektől. A tölteléket is felturbóztam egy picit, és tejföl helyett friss, tavaszi hagymából lett hozzá mártás. A Kutyafül szerint étteremben is nyugodtan felszolgálhatnák ezt a változatot, úgyhogy bátran merem ajánlani a főtt tésztát kedvelőknek. :)
Bevallom, én most sem bírtam megállni, hogy ne legyen szilvalekváros derelyénk is, így aztán a lehulló tésztaszélekből készült darabokat azzal töltöttem, és másnap megmelegítve, kicsit rápirítva – csak mert úgy a legjobb – boldogan bepusziltuk. :D






Hozzávalók 4 személyre:

Tésztához:
40 dkg durumliszt
kb. 2 dl langyos víz
1 mk. só
2 ek. olvasztott mangalicazsír vagy kókuszolaj

Töltelékhez:
30 dkg túró
5 dkg reszelt trappista sajt
1 tojás


Mártáshoz:
2 csomó újhagyma
3 dkg vaj
2 dl húsleves vagy alaplé
1,5 dl tejszín
1 ek. étkezési kukoricakeményítő
őrölt fehér bors


Tálaláshoz:
4 szelet császárszalonna

elkészítés:
  1. A sóval vegyített liszthez apránként adagolva a vizet, összeállítjuk a tésztát, majd addig gyúrjuk, amíg sima felületű nem lesz. Zacskóba téve, 1 órát pihentetjük.
  2. A mártáshoz a felhevített vajon megfuttatjuk a felkarikázott újhagymát, felöntjük az alaplével, és 2 perc forralás után besűrítjük a tejszínben simára kevert keményítővel. Sóval, borssal ízesítjük, és a mártást melegen tartjuk.
  3. A felszeletelt szalonnát zsiradékmentes serpenyőben megpirítjuk, és tálalásig félretesszük.
  4. A pihentetett tésztát négyfelé vágjuk, gombócokká formázzuk, és egymás után 35 cm átmérőjű körlapokra nyújtjuk.
  5. 10 cm átmérőjű ravioliformázóval tésztalaponként 8-8 kört szaggatunk a tésztából, egyenként a formába illesztjük, és mindegyik közepére 1-1 púpozott teáskanálnyi, sóval, tojással, sajttal elkevert túrót halmozunk. A tészta szélét félkörívben megkenjük vízzel, és a formázót összecsukjuk, így kialakítva a félhold alakú töltött tésztát.
  6. A kész derelyéket két részletben bő, sós vízben kifőzzük, alaposan lecsepegtetjük, meglocsoljuk a forró zsírral, és óvatosan, de jól összerázzuk.
  7. Személyenként 8-8 darab derelyét tálalunk, meglocsoljuk a mártással, és megszórjuk a sült szalonnával.
Tipp:
A lehulló tésztaszéleket újra begyúrjuk, pihentetjük, kinyújtjuk és szaggatás után akár szilvalekvárral is tölthetjük. (Nekem még 12 db derelyém lett a lehulló tésztaszélekből.)













A recept a Kifőztük gasztromagazin márciusi számában is megjelent.


2 megjegyzés:

  1. Hű, de jól hangzik! :) Én is nagyon szeretem a házi tésztát. Jó is, hogy eszembe juttattad, mert már rég készítettem... Addig is, míg ráveszem magam, kaphatok ezekből a finom derelyékből kóstolót? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy örülök, hogy te is szereted a tésztákat, és a derelyét is finom mártással. :) Meg annak is, örülök, ha eszedbe juttattam, hogy újra tésztát gyúrj. :D De addig is, amíg nem fogsz neki, küldök kóstolót az én derelyémből, dupla adag mártással, mert az úgy a jó. ;)

      Törlés