2014. június 25.

Meggyszósz

 



Nem is tudom, mióta készülök meggyszószt főzni. Valahogy tavaly sem sikerült, pedig illő lett volna a saját termésből készíteni egy adaggal, annál is inkább, mert ez az egyetlen gyümölcsszósz, amit gyerekkorom óta szívesen megeszek. Most a Kutyafül anyukájától kaptunk pontosan 75 dkg meggyet, így végre elkészíthettem.
Érdekes, de egyformán szeretem az Anya- és az Ápá féle meggyszószt, pedig ég és föld a különbség a kettő között. Anyáé világos színű, apukámé pedig mélybordó. Hogyhogy nem, az enyém is ilyen erőteljes színű lett, pedig nem tőle, hanem Anyától kértem el a receptet. Persze nem pont úgy készítettem, ahogy Anya, mert a rántás nagy mumusom, ezért saját módszer szerint sűrítettem be az ételt. Nagyon jól bevált, és akárki akármit mond, nem csinálom másként, mert ami másnak működik, az rajtam sajna mindig kifog, hiába tudom pontosan, hogy mi a titka. Lényeg, hogy az én módszeremmel is besűrűsödik. :) Olyan finom lett, hogy az egész kotlival fel tudtam volna falni. :D Csak egyetlen baj volt ezzel: a meggy savanyúsága miatt olyan nagy mennyiségben kellett bele nyírfacukrot tennem, hogy miután elmentem futni, hazafelé már a halálomon voltam, és bár rohannom kellett volna a mellékhelyiségbe, mégis csigalassúsággal tettem meg az utolsó pár 100 métert, miközben úgy éreztem, mindjárt elszállok. :D Aki tehát hozzám hasonlóan érzékenyen reagál a nagyobb mennyiségű xilitre, az tegyen bele cukrot vagy fele-fele arányban xilitet, esetleg egyéb édesítőszert.
Persze több meggyet is meg lehet menekíteni a turmixolás elől, de mi csak nagyon kevés egész szem meggyel szeretjük.
Magamnak szezámmagos rántott pecsenye kacsamájat készítettem hozzá.




Hozzávalók 4 személyre:

75 dkg magozott meggy
5 púpozott ek. nyírfacukor/egyéb édesítőszer vagy cukor
1 ek. mangalicazsír
2 ek. liszt
egy csipet só

elkészítés:

  1. A meggyet a levével együtt lábasba tesszük és felengedjük annyi vízzel, amennyi éppen ellepi. Forrástól számítva 10 percig főzzük.
  2. Kiveszünk belőle annyi meggyet, amennyit szeretnénk (én 15 dkg-ot vettem ki), félretesszük, a többit pedig botmixerrel összeturmixoljuk. Cukorral és sóval ízesítjük, és kicsit hűlni hagyjuk.
  3. A rántáshoz a zsírt felhevítjük, hozzákeverjük a lisztet, és világosra pirítjuk. Kicsit hűlni hagyjuk, majd egy kis tálkába kanalazzuk és rámerünk 1 merőkanálnyit az összeturmixolt meggyből. Simára keverjük, majd megint hozzámerünk 1 merőkanálnyit. Ezt addig ismételjük, amíg már viszonylag folyékony állagú szószt nem kapunk.
  4. A rántásos szószt hozzáöntjük a többi turmixolt meggyhez, és kevergetve éppen csak felforraljuk. Beletesszük a félretett magozott meggyet, és tálaljuk.








2 megjegyzés:

  1. :D Ez aztán a csodás színű meggyszósz! Kérhetek belőle, de ha nem baj, inkább cukorral, mert a nyírfacukor nagy mennyiségben sajna nekem sem a barátom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D Hát még szép, hogy kaphatsz, szigorúan csak cukorral. ;) Teszek mellé májat is, mert tudom, hogy szereted.

      Törlés