2012. augusztus 7.

Vörösbab leves





A Kedvesem nagyon szereti a bablevest, és ez csak nem olyan rég derült ki számomra. Tudtam én hogy kedveli, de hogy ennyire, az új volt előttem. Anya vörösbab levesét pedig egyenesen imádja, és célozgatott is rá, hogy főzhetnék már ilyet neki én is. Még sosem csináltam bablevest, ezért itt volt az idő, hogy pótoljam az elmaradást. Nem vagyok valami nagy leveses, szinte csak 2-3 félét szeretek, és ennél fogva nem is nagyon tudom, hogyan kell jó levest főzni. Kivétel a becsinált leves darált hússal, mert az már nagyon megy. :D Lehet, hogy a levesfőzés sokaknak alap dolog és marha egyszerű, de én eddig csak távolról csodáltam mások nagyszerűségeit. Mert valóban jó levest főzni szerintem éppen olyan nagy tudomány, mint pl. jó kenyeret sütni.
Most megkértem Anyát, hogy úgy írja le a bableves receptjét, mintha hülye lennék, mert ezt én pont olyanra akarom főzni, ahogyan ő szokta. Lépésről-lépésre el akarom sajátítani. Az eredmény önmagáért beszélt, a Kedvesem ui. nem győzte kanalazni, annyira odavolt érte. Másnap megfőztem egy újabb adagot, ami már nem lett 10 pontos, de ez kizárólag annak volt betudható, hogy a kisboltban nem kaptam pont olyan kolbászt, mint amiből előző nap készítettem.
A borsikafű pedig remekül kifejti áldásos hatását a bablevesben, ui. közömbösíti a bab okozta kellemetlen puffadtság érzetet.




Hozzávalók 1,5 liter leveshez:

10 dkg csípős füstölt kolbász (száraz vagy nyers)
1 vörösbab konzerv vagy 25 dkg száraz vörösbab
1 nagy fej vöröshagyma
3-4 gerezd zúzott fokhagyma
1 szál sárgarépa
1 l tyúkhús- vagy zöldségalaplé, esetleg víz + 2 tyúkhúsleves kocka
1 tk. tárkony
1 mk. borsikafű
2 babérlevél

1 ek. mangalicazsír
2 púpozott ek. liszt
2 ek. 20%-os tejföl
kevés víz

elkészítés:
  1. A hagymát lereszeljük, vagy késes aprítóval pépesre daráljuk. A megtisztított sárgarépát kis kockákra vágjuk, és a hagymával együtt lábasba téve, a felforrósított zsíron megdinszteljük.
  2. Hozzákeverjük az áttört fokhagymát, 1 percig dinszteljük, majd felöntjük az alaplével, megfűszerezzük, és addig főzzük, amíg a répa majdnem teljesen megpuhul.
  3. A kolbászt felkarikázzuk, vagy kisebb darabokra vágjuk, és egy másik lábasban kevés vízben 1-2 percig főzzük. 
  4. A tejfölt elkeverjük egy kevés vízzel elkeverjük, simára dolgozzuk benne a lisztet, apránként, kevergetve hozzámerünk egy keveset a forró levesből, simára keverjük, majd a tejfölös habarással besűrítjük a levest. Elzárjuk alatta a lángot.
  5. A leszűrt babot és a lecsepegtetett kolbászt a levesbe tesszük (a főzőlevet csak akkor öntsük hozzá a leveshez, ha a kolbász nem engedett ki magából túl sok zsírt) és tálaljuk.



6 megjegyzés:

  1. Nem csodálom, hogy ezt a finom leves úgy kanalazta Kutyánszki! :D Nagyon guszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De aranyos vagy, köszi! :) Képzeld, épp most is ezt főzök, mert megint megkívántuk! :D

      Törlés
  2. Válaszok
    1. De jó! Remélem, ízlett! :)

      Törlés
    2. Évek óta a Te recepted szerint készítem, nagyon finom. :)

      Törlés
    3. De jó, örülök, ha bevált a recept!😊

      Törlés