2012. augusztus 3.

Hagymás-paprikás örvénykenyér

 

 


 
Az első kenyereim egyike ez az örvénylő belsejű példány, ezért is neveztem el annak idején örvénykenyérnek. Ám akkoriban (bő 10 éve) fotózásilag még nem igazán álltam a helyzet magaslatán, és bár a kenyér kifejezetten mutatós lett, de a róla készült képeket már vállalhatatlannak éreztem. Az évek alatt azonban talán sikerült annyi tapasztalatot szerezni ezen a téren, ami tetszetősebb fotókat eredményez. :)
Eredetileg csupán maga a kenyérsütés volt a cél, de ugyan miért is ne választhattam volna olyat, ami már fent van a blogon. Így két legyet üthettem egy csapásra: lett finom kenyerünk, amit egyúttal újra lencsevégre kaptam. Ilyen módon megszépülve már szívesebben mutogatom. :D
Számomra egyébként mindig izgalmas megszegni a frissen sült kenyeret, pláne ha valami turpiszság is van a tésztájában. Ez a csigavonalas belsejű, illatos formakenyér pedig különösen tetszik nekem. :)

 


 

Hozzávalók 29x11x7 cm-es sütőformához:

50 dkg fehér kenyérliszt
1 kis fej lila- vagy vöröshagyma
3 gerezd zúzott fokhagyma
1 púpozott tk. őrölt pirospaprika
2 csapott tk. só
2 tk. cukor
3 dkg friss élesztő
3 dl víz
3 ek. olíva- vagy kókuszolaj
1 kis tojás vagy tojásfehérje a kenéshez
szezámmag a szóráshoz

elkészítés:
  1. A piros tésztához a felaprított hagymát 2 evőkanál felforrósított olajon, fedő alatt üvegesre dinszteljük, majd a zúzott fokhagymát is hozzáadva, 1-2 percig pároljuk. Elzárjuk alatta a lángot, és hozzákeverjük a pirospaprikát. Hűlni hagyjuk.
  2. Két tálba kimérünk 25-25 dkg lisztet, a közepükben kialakított mélyedésbe morzsolunk 1,5-1,5 dkg élesztőt, és hozzáadunk 1-1 teáskanál cukrot.
  3. Az egyiket 1,5 dl vízzel és egy kis liszttel simára keverjük, a másikhoz viszont csak a 1,5 dl víz felét adjuk hozzá, majd mindkettőt betakarjuk egy kevés liszttel. A többi vizet a paprikás hagymához öntjük (így könnyebb lesz majd a tésztába dolgozni).
  4. A felfutott élesztős lisztekre 1-1 csapott teáskanál sót szórunk. A kevesebb vízzel kevert liszthez adjuk a paprikás hagymát, a másikhoz pedig csak 1 evőkanál olívaolajat. Egymás után mindkettőt megdagasztjuk, és letakarva, huzatmentes helyen megkelesztjük.
  5. A megkelt tésztákat lisztezett munkalapon gyengéden átgyúrjuk, mindkettőt henger alakúra formázzuk, ellapogatjuk, majd a piros tésztát a fehérre helyezzük. Téglalap alakúra nyújtjuk úgy, hogy a rövidebbik oldala majdnem olyan hosszú legyen, mint amekkora a sütőforma (én 27x35 cm-esre nyújtottam).
  6. A tésztát a rövidebbik oldalánál fogva feltekerjük, sütőpapírral bélelt vagy kiolajozott pástétomformába fektetjük, és letakarva, további fél órát pihentetjük.
  7. A tetejét vékonyan lekenjük felvert tojással vagy lágy habbá vert tojásfehérjével, megszórjuk szezámaggal, és vizet fújunk rá. Előmelegített sütőben készre sütjük. A formából kivéve, rácson hagyjuk kihűlni.
sütési hőfok: 190°C
sütési mód: alul-felül sütés
sütési idő: kb. 45 perc

 



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése