2012. július 31.

Datolyaszilva torta





A datolyaszilvát nem ismertem, de reménykedtem benne, hogy nem olyan az íze, mint a datolyának. Nem olyan, sőt eredeti hazájában, ha nem kényszerérett, biztos nagyon finom lehet. Végre sikerült vennem ebből a különleges gyümölcsből, így már nem kellett tovább szemeznem ezzel a süteménnyel - amit megint csak az „Édességek” című könyvemből pécéztem ki, és elkészíthettem végre Anya szülinapjára.
Legjobb barátnőm nagy piteszakértő, és mivel már több linzerét is volt szerencsém megkóstolni, és ámuldozni a tésztája omlósságán és remekbe szabott állagán, úgy döntöttem, muszáj kipróbálnom az ő irányelvei alapján is. Tőle ui. megtudtam, hogy egyáltalán nem szükséges a tésztát hűtőben pihentetni, mert úgy is tökéletes lesz, ha azonnal nyújtjuk, és sütjük. Biztos igaza van, de nekem ezt még gyakorolnom kell. Vagy talán éppen ez az a tésztafajta, ami nekem sosem fog menni? Sajnos sütés közben a széle lecsúszott a forma falán, és elég alacsony lett. Úgy összességében nem nevezném szemrevalónak, de hál' Istennek a vendégsereg jóízűen eltüntette.
A krémet 2-3 ek mascarponéval is lazíthatjuk. Aki szereti a hagyományos, nehéz vajas krémeket, az dupla adagot is kikeverhet belőle. Fontos, hogy a datolyaszilvát ne hagyjuk túlérni, mert akkor nem lehet látványra is szép, különálló szeletekben elrendezni. Én sajnos hagytam.
Ezúton érdeklődöm, hogy aki tudja, hol lehet sózatlan pisztáciabelet kapni, az szóljon, mert én sehol sem találok már nagyon régóta.

Hozzávalók 24 cm-es piteformához:

Tésztához:
15 dkg liszt
5 dkg darált mandula
10 dkg cukor
10 dkg vaj
1 tojás
1 mk. sütőpor

Töltelékhez:
10 dkg puha vaj
2 ek. Angelli Tiramisu krémlikőr (eredetileg tojáslikőr)
1 ek. porcukor
2 ek. házi vagy 2 cs. Bourbon vaníliás cukor
4 datolyaszilva
2-3 ek. híg sárgabaracklekvár
1 ek. narancs- vagy citromlikőr, esetleg citromlé

Díszítéshez:
2 dl habtejszín
1 ek. porcukor
1 ek. vágott, sózatlan pisztáciabél vagy zöldre színezett mandula- vagy mogyoró

elkészítés:

  1. A lisztet összekeverjük a sütőporral, a mandulával, elmorzsoljuk a hideg vajjal, hozzáadjuk a cukrot, a tojást, és tésztává gyúrjuk.
  2. Lisztezett felületen akkorára nyújtjuk, hogy a formába téve 2 cm-es pereme legyen, és előmelegített sütőben világosbarnára sütjük. A formában hagyjuk kihűlni, majd óvatosan kivesszük belőle.
  3. A töltelékhez a vajat a cukrokkal és a likőrrel habosra keverjük, a krémet a tortalapra simítjuk, majd körben kirakjuk a meghámozott, felszeletelt gyümölcsökkel.
  4. A lekvárt összekeverjük a narancslikőrrel, felforraljuk, majd kihűtve a gyümölcsre kenjük.
  5. A tejszínt a cukorral kemény habbá verjük, közvetlenül tálalás előtt feldíszítjük vele a tortát, és a habrózsákat meghintjük pisztáciabéllel.
sütési hőfok: 170°C
sütési mód: alul-felül sütés (középső sín)
sütési idő: kb. 25 perc


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése